Veelgestelde vragen
Op deze pagina vind je alle informatie die je nodig hebt over de Tulpenroute Flevoland. Staat het antwoord op je vraag er niet bij? Vul het contactformulier in en wij proberen je vraag binnen een week te beantwoorden.
Activiteiten
Dit jaar zijn er 2 (gratis) wandelroutes. Wandelroute Swifterbant en de Tulpen Kunst Route (editie 2025, Lelystad)
Langs de routes zijn bedrijven die extra open zijn tijdens de Tulpenroute. Je kunt daar iets leuks doen, iets zien of iets kopen.
Als je een tulpenvlag ziet langs de weg, betekent dit dat het bedrijf open is. Wanneer de vlag wappert, ben je van harte welkom.
Let op: de openingstijden van deze bedrijven kunnen anders zijn dan de tijden van de Tulpenroute. Je vindt alle info over de bedrijven en hun activiteiten op de pagina ‘Activiteiten’.
Nee, de aanbieders van activiteiten langs de route hebben wisselende openingstijden. Sommige zijn bijvoorbeeld alleen in het weekend geopend.
Altijd geldt: wappert er een Tulpenvlag? Dan ben je van harte welkom.
Algemeen
Veel mensen zijn enthousiast na het doen van de route, maar vergeten een review te schrijven. Helaas laten mensen met een negatieve ervaring vaker van zich horen. Daarom helpt jouw positieve reactie ons enorm! Een korte reactie is al heel waardevol. Een paar woorden over je ervaring of wat je mooi vond, is al genoeg!
Dat is heel eenvoudig! Volg deze stappen:
- Log in op de Izi Travel app of via de website.
- Ga naar de route die je hebt gelopen of gereden.
- Klik op het gele sterretje aan de rechterkant van de openingspagina van de route.
- Vul het aantal sterren in, je naam en eventueel een korte reactie.
Let op: de naam die je invult, wordt ook zichtbaar bij de review.
Als je onderweg blije mensen spreekt, of iemand kent die enthousiast terugkomt van een tour, moedig hen aan om ook een review te plaatsen. En natuurlijk mag je er zelf ook één achterlaten. 😊
Lukt het niet om een review te schrijven?
Het kan zijn dat:
- Je de route (nog) niet hebt gelopen of gestart.
- Je nog geen deel van de audio hebt afgespeeld (ook thuis afspelen telt).
Tip: schrijf je review eerst even ergens anders (bijvoorbeeld in je notities), zodat je het makkelijk kunt kopiëren mocht het uploaden niet meteen lukken.
Ja je kunt met het openbaar vervoer goed naar de Fietsroute Dronten, de Fietsroute Almere-Zeewolde en de Tulpen Kunst Route (editie 2025, Lelystad). Kijk daarvoor op de ‘Onze routes’ pagina
Sommige ondernemers verkopen bosjes verse tulpen rechtstreeks van de tulpenkweker. Deze tulpen kun je kopen langs de auto- en fietsroutes. Koop een vers bosje om thuis van de mooie tulpen te genieten.
Er zijn ook velden waar je zelf bloemen mag plukken.
Tulpenbollen koop je in Nederland alleen in september en oktober. Dan is het tijd om ze te planten. Die zijn dus niet te koop tijdens de Tulpenroute.
*update: de routes van Tulpenroute Flevoland gaan donderdag 10 april open, de ticketverkoop start deze dag ook!
Vanwege de onvoorspelbare weersomstandigheden blijven de openingstijden van de routes voorlopig flexibel. Hierdoor is er nog geen definitieve datum op de website vermeld. We verwachten dat de begindatum in de eerste weken van april zal vallen en dat de Tulpenroute een duur van drie weken zal hebben.
Je bent te gast in ons mooie Flevoland. Wij hopen dat je niet alleen geniet van de tulpen maar ook van het uitgestrekte landschap. Respecteer altijd de eigendommen van de bewoners en telers. Betreed nooit de tulpenvelden, maar blijf aan de zijkant staan.
Op de route kom je verschillende plekken tegen waar je iets kunt eten en waar je ook naar de wc kunt. Sommige boeren en bedrijven laten je hun wc gebruiken. Ze laten dit zien met een tulpenvlag langs de weg. Deze locaties staan ook aangegeven op de routekaart.
In de plaatsen Dronten, Lelystad en Zeewolde zijn ook veel leuke restaurants te vinden waar je lekker kunt eten.
Autoroutes
Nee, je koopt een ticket per voertuig. Je hoeft dus niet voor elke persoon een ticket te kopen.
*update: de routes van Tulpenroute Flevoland gaan donderdag 10 april open, de ticketverkoop start deze dag ook!
Vanwege de onvoorspelbare weersomstandigheden blijven de openingstijden van de routes voorlopig flexibel. Hierdoor is er nog geen definitieve datum op de website vermeld. We verwachten dat de begindatum in de eerste weken van april zal vallen en dat de Tulpenroute een duur van drie weken zal hebben.
Fietsroutes
Bij startlocaties van de fietsroutes zijn geen fietsen te huur. Op de treinstations van Lelystad en Dronten wordt wel een beperkt aantal OV-fietsen verhuurd. Hiervoor is wel een OV-fietsabonnement nodig. Deze stations zijn niet dicht in de buurt van de routes. Houd er dan ook rekening mee dat je fietstocht hierdoor een stuk langer wordt.
Routes
We begrijpen dat sommige bezoekers graag een papieren kaart willen, zeker als ze dat gewend zijn van eerdere jaren. Toch hebben we ervoor gekozen geen kaarten meer te drukken, en dat heeft een paar belangrijke redenen:
🔹 Waarom geen kaarten meer?
- We kunnen via een kaart geen actuele informatie delen.
- Het drukken en verspreiden van kaarten is duur, tijdrovend en niet duurzaam. Elk jaar bleven er veel ongebruikte kaarten over.
- Routes veranderen soms op het laatste moment (bijv. door weersomstandigheden of wegwerkzaamheden). Een gedrukte kaart is dan meteen niet meer actueel.
🔹 Hoe navigeer je dan?
Via de IziTravel app kun je eenvoudig de route volgen via je telefoon én onderweg luisteren naar mooie verhalen over het landschap, de bedrijven en de bloemen 🌷.
Dank voor je begrip – we doen er alles aan om jouw beleving onderweg zo leuk én actueel mogelijk te maken!
Tickets
Heb je per ongeluk twee keer dezelfde route gekocht op de website of in de app van IziTravel? Dan kan je hiervan melding doen bij iziTravel en om een terugbetaling vragen. Goed om te weten: Tulpenroute Flevoland kan zelf geen terugbetalingen verwerken. Terugbetaling kan alleen via IziTravel geregeld worden.
Wat kan je doen?
Neem contact op met IziTravel via de app:
- Open de IziTravel app.
- Ga naar het account of het gedeelte waar je de route(s) gekocht hebt.
- Gebruik daar het contactformulier of hulpscherm om direct contact op te nemen met IziTravel.
- Inloggen in de IziTravel app
- Kies linksboven voor menu
- Kies Hulp en Feedback
- Feedback versturen
- Vul het formulier zo volledig mogelijk in.
- Geef aan dat je denkt per ongeluk twee tickets gekocht te hebben en vraag om een terugbetaling van het ticket dat je niet hebt gebruikt.
Waarom via de app?
IziTravel kan op die manier gemakkelijk uw aankoopgegevens inzien en uw verzoek sneller verwerken.
Geen zorgen! Dit probleem kan soms voorkomen, maar is gelukkig makkelijk op te lossen. We raden altijd aan om de nieuwste versie van de app te gebruiken voor de beste ervaring.
Sluit de IziTravel app volledig af en open deze opnieuw. In de meeste gevallen verschijnt de tour dan automatisch in je account.
In de app vind je ook een handige ‘Vernieuw’-knop. Door hierop te drukken, worden je aankopen meteen zichtbaar, mocht je deze nog niet zien.
Lukt het nog steeds niet? Probeer dan de volgende oplossing in twee stappen:
- Ga naar https://www.izitravel.nl/search en zoek de naam van de route die je hebt aangeschaft. Open de routepagina. Hier vind je ook de bijbehorende QR-code.
- Open op een ander apparaat (bijvoorbeeld je telefoon) de IziTravel app en log in. Druk rechtsonder op ‘QR-scannen’ en scan de QR-code van de route.
Als alles goed gaat, wordt de route geopend in de app. In het rode blokje zie je dan de status “Gekocht” in plaats van “Nu kopen”.
Heb je alsnog problemen? Neem gerust contact op – we helpen je graag op weg!
Het kan gebeuren dat je na het aanmaken van een account de gekozen tour niet meer in je winkelmandje ziet staan. Dit is natuurlijk vervelend, maar gelukkig eenvoudig op te lossen.
🔹 Waarom gebeurt dit?
Dit komt doordat het aanmaken van een account soms iets langer duurt dan waarop de app oorspronkelijk was ingesteld. Daardoor wordt de pagina niet op tijd vernieuwd en verdwijnt de tour tijdelijk uit het winkelmandje.
🔹 Wat kun je doen?
Ga simpelweg terug naar de tour en voeg deze opnieuw toe aan je winkelmandje. Daarna kun je gewoon verdergaan met afrekenen.
🔹 Goed nieuws:
IziTravel werkt aan een verbetering waarbij de pagina sneller ververst wordt. Hierdoor blijft je tour straks gewoon in het winkelmandje staan, ook als het aanmaken van je account iets langer duurt.
Heb je vragen of lukt het niet? Neem gerust contact met ons op – we helpen je graag verder!
Controleer eerst of u de juiste app hebt gedownload. De officiële IziTravel app is beschikbaar in de App Store en Google Play. Heeft u de juiste app, maar lukt het nog steeds niet? Probeer dan de app opnieuw op te starten of neem contact op met IziTravel voor ondersteuning.
Dit is het juiste logo van de IziTravel app.

*update: de routes van Tulpenroute Flevoland gaan donderdag 10 april open, de ticketverkoop start deze dag ook!
Vanwege de onvoorspelbare weersomstandigheden blijven de openingstijden van de routes voorlopig flexibel. Hierdoor is er nog geen definitieve datum op de website vermeld. We verwachten dat de begindatum in de eerste weken van april zal vallen en dat de Tulpenroute een duur van drie weken zal hebben.
Voor de meest actuele informatie en mogelijke wijzigingen, check je deze website en onze social media kanalen.
Op dit moment ondersteunt IziTravel geen directe betaling via iDEAL. Maar goed nieuws: je kunt iDEAL wel gebruiken als je het toevoegt aan je Apple Pay of Google Pay account!
🔹 Liever iDEAL?
Volg deze stappen om iDEAL toe te voegen:
Na het toevoegen kun je gewoon via Apple Pay of Google Pay met iDEAL betalen.
Heb je vragen of lukt het niet? Neem gerust contact met ons op – we helpen je graag verder.
We begrijpen dat het verwarrend kan zijn! Wanneer je via onze website op de pagina van IziTravel komt en op ‘Nu kopen’ klikt, kom je op een inlogpagina van IziTravel. Hier zijn een paar belangrijke punten om te weten:
🔹 Heb je al een IziTravel-account?
Klik dan op de rode knop Inloggen en log in op je account met al bestaande inloggegevens.
🔹 Nog geen account?
Klik dan op de knop ‘Nieuw account aanmaken’. Je maakt dan eenvoudig een nieuw account aan.
🔹 Wel een account, maar wachtwoord vergeten? Kies dan voor Wachtwoord vergeten.
Let op: Als je nog geen account hebt, kies dan niet per ongeluk voor ‘Inloggen’ – dat werkt alleen als je al een bestaand account hebt.
Na het aanmaken van je account kun je direct verder met het aanschaffen en gebruiken van de audiotour. Heb je nog vragen of loop je ergens vast? Neem gerust contact met ons op via contact@tulpenrouteflevoland.nl.
Tickets voor de routes met bijbehorende audiotour zijn vanaf donderdag 10 april 2025 verkrijgbaar via de website en kosten € 6,- (auto) en € 3,- (fiets). Die kan je kopen met: Visa, Mastercard, Apple Pay en Google Pay.
Dit gaat zo:
Wanneer je via onze website op de pagina van IziTravel komt en op ‘Nu kopen’ klikt, kom je op een inlogpagina van IziTravel. Hier zijn een paar belangrijke punten om te weten:
🔹 Heb je al een IziTravel-account?
Klik dan op de rode knop Inloggen en log in op je account met al bestaande inloggegevens.
🔹 Nog geen account?
Klik dan op de knop ‘Nieuw account aanmaken’. Je maakt dan eenvoudig een nieuw account aan.
🔹 Wel een account, maar wachtwoord vergeten? Kies dan voor Wachtwoord vergeten.
Let op: Als je nog geen account hebt, kies dan niet per ongeluk voor ‘Inloggen’ – dat werkt alleen als je al een bestaand account hebt.
Na het aanmaken van je account kun je direct verder met het aanschaffen en gebruiken van de audiotour. Heb je nog vragen of loop je ergens vast? Neem gerust contact met ons op via contact@tulpenrouteflevoland.nl.
Het werkt het makkelijkst als de IziTravel app op je telefoon staat en log in
Open ‘mijn tours’ of ‘aankopen’ in het menu linksboven
Kies je route, en start!
De ‘Korte Fiets- en Steproute Wilhelminabos’, de ‘Tulpen Kunst Route’ en ‘Wandelroute Swifterbant’ zijn gratis.
Dit gaat zo:
- Zorg dat de IziTravel app op je telefoon staat en maak een account aan
- Open onze website op je telefoon
- Kies je gratis route en klik op de link
- Kies ‘open in App’ en start de route
Tickets voor de routes met bijbehorende audiotour zijn vanaf donderdag 10 april 2025 verkrijgbaar via de website en kosten € 6,- (auto) en € 3,- (fiets). De ‘Korte Fiets- en Steproute Wilhelminabos’, de ‘Tulpen Kunst Route’ en ‘Wandelroute Swifterbant’ zijn gratis.
Nee, wij geven geen geld terug. Dat is administratief niet te doen. We geven ook geen geld terug als je zelf om wat voor reden dan ook besluit om je ticket niet te gebruiken.
Helaas hebben wij geen invloed op betalingen via Apple Pay of Google Pay. Als uw betaling wordt geweigerd, raden wij aan om uw accountinstellingen te controleren of contact op te nemen met de klantenservice van Apple of Google.
Tulpen Kunst Route
Ja, de Tulpen Kunst Route, dit jaar in Lelystad, is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. De start ligt op het Dukaatplein tegenover NS Station Lelystad Centrum.
Deze loopt vanaf het Dukaatplein (tegenover NS Station Lelystad Centrum, via De Kroonpassage naar het Stadhuisplein, tot in expositieruimte KRUL.
Tulpenvelden
Dit mag niet. Een boerderij is privéterrein. Het is niet toegestaan ongevraagd een erf te betreden of een kavelpad op te rijden. Vraag hiervoor altijd toestemming bij de bewoners. Als een boerderij bezoekers toelaat, zie je een Tulpenvlag aan de weg.
Je mag de tulpenvelden nooit betreden. Dit is ten strengste verboden. Je komt dan op privégrond van de boer of kweker. Daarnaast brengen bezoekers mogelijk virussen over van de ene op de andere bloem. Dit kan de oogst van de telers in gevaar brengen. Foto’s maken mag wel, maar alleen vanaf de zijkant van het veld.
Flevoland is een enorm uitgestrekt en de routes zijn tientallen kilometers lang. Dit betekent dat je niet overal langs de weg tulpenvelden ziet, en ook niet bij elke kilometer. Soms zie je een aantal kilometer lang geen tulpen en soms is een veld tegen het einde van de Tulpenroute-periode al gekopt. Overal in Flevoland zijn tulpen ingezaaid, dus tijdens elke route krijg je zeker heel wat mooie velden te zien.
De organisatie heeft gekeken naar routes met een optimale beleving aan tulpenvelden voor de bezoekers.
De bloei van de tulpen is niet te sturen. Dit is afhankelijk van soort, temperatuur, zon en andere weersomstandigheden. Omdat het afgelopen winter lange tijd nat en koud was, kan het dus langer duren voor de tulpen in bloei staan. Wij kunnen dan ook niet adviseren op welk moment de meeste tulpen in bloei staan. Op de bloeimeter op de homepage geven we vlak voor en tijdens de Tulpenroute regelmatig updates over hoe het gaat met de groei van de tulpen.
Vanwege de onvoorspelbare weersomstandigheden blijven de openingstijden van de routes voorlopig flexibel. Hierdoor is er nog geen definitieve datum op de website vermeld. We verwachten dat de begindatum in de eerste weken van april zal vallen en dat de Tulpenroute een duur van drie weken zal hebben.